Palawan, filipijnen!! - Reisverslag uit Palawan, Filipijnen van Hilleen Smeets - WaarBenJij.nu Palawan, filipijnen!! - Reisverslag uit Palawan, Filipijnen van Hilleen Smeets - WaarBenJij.nu

Palawan, filipijnen!!

Door: Hilleen Smeets

Blijf op de hoogte en volg Hilleen

05 Oktober 2015 | Filipijnen, Palawan

Hallo allemaal!!

Nou het heeft weer even geduurd. Maar hier is dan weer een reisverslag en na dit verslag zal ik nog wat foto's op facebook plaatsen van deze geweldige reis.

In de vakantie week op de helft van het semester ben ik dus samen met Iris, een meisje uit Nederland wat ik hier heb ontmoet gaan reizen door Palawan een redelijk groot eiland in de Filipijnen.

De eerste dag zijn we van Singapore via Manilla, de hoofdstad van de Filipijnen meteen door gevlogen naar Puerto Princesa, de grootste plaats op Palawan. We kwamen aan rond het middag uur en zijn eigenlijk meteen opzoek gegaan naar informatie over wat het handigst was met reizen daar, welke route, hoe kom je naar de volgende plek, wat is er te doen etcetera. We hadden van tevoren al wel een reisschema per dag gemaakt, maar dat hebben we toen samen met iemand van een reisbureau helemaal omgegooid en we hebben een groot deel van de trips en het vervoer geboekt bij een bepaald bureau. We dachten dat dat goedkoper was... was soms zo, niet altijd bleek later maar ach, het was fijn dat we alles geregeld hadden. Die middag hebben we nog een scooter gehuurd zijn we door de wildernis en de modder naar een strand gereden, was een hele triple maar wel heel leuk!

De tweede dag zijn we naar de Underground Rivers geweest. Een zoveel miljoen jaar oude grot waar je met een bootje in kon. Dit was gaaf, de grot was enorm lang en heel hoog op sommige plekken, echt een leuke ervaring. Na die tour zijn we dezelfde dag nog doorgereden naar El Nido een plaats in het noorden.

In El Nido was de eerste dag heel regenachtig helaas, toch zijn we erop uit gegaan naar een mooi strand en ja hoor. We zaten er net een uurtje en het klaarde helemaal op dus toch nog een mooie dag gehad. In El Nido was één leuke bar waar we deze en de volgende avond uit zijn geweest met een groep reizigers van het hostel. Het was een reggea bar, die eigenlijk allerlei muziek draaide. De tweede dag in el nido hebben we een eiland tour gedaan. We zijn naar 2 lagoons en 2 mooie stranden geweest, het was prachtig weer, en wauw wat was palawan mooi op deze dag. Je wordt vervoert met een soort houten motorboten die nog best hard gaan. Als je even in je eentje op de punt van die boot zit en zo over het water raast met die natuur daar om je heen kan je helemaal wegzinken in hoe mooi de wereld soms kan zijn.

De dag erna zijn we met zo'n zelfde soort houten motor boot, wel iets groter, naar Coron gegaan. Een eilanden groep nog iets ten noorden van El nido. Ook deze plek stond bekend om de mooie stranden, watervallen en natuur. Maar de boottocht was lang 6 uur op zo'n houten ding zitten is niet ideaal, maja het zonnetje scheen en we wilde bruin worden dus we hebben de hele dag op het dek liggen zonnen. Met als gevolg dat we als een soort Europeaanse kreeften op Coron aankwamen, maar ach.

Ons hostel was ergens in het midden van een visserdorpje, heel armoedig. Als je 's ochtends uit het raam keek zag je een soort van houten huisjes op paaltjes, veel mensen en kinderen. En ook ons hostel was gebouwd op palen en we moesten erheen lopen over stijgers, best avontuurlijk als je daar 's avonds in het donker overheen moet, want het water was echt heel vies.

De eerste dag in Coron hebben we weer een eiland tour gedaan. Helaas veel regen die dag, maar de lagoons waren daar echt betoverend. Bij deze tour ging je ook naar een meer wat dus verder in het eiland lag, en het water had een groene kleur. Niet van algen ofzo, maar ik denk van de weerkaatsing van al het groen wat eromheen was, het was echt heel mooi.

De tweede dag in Coron hebben Iris en ik zelf reisleidsters gespeeld. De manier waarop je je daar vervoert is met een tricycle. Een brommer waar ze één extra wiel naast hebben gezet en een soort bankje en overkapping en je kan er net met z'n tweeën in zitten. We hebben op deze dag gewoon mannen met hun tricycles aangehouden en zijn naar de hotsprings in coron geweest in de ochtend en in de middag nog naar een waterval. Daarna hebben we geprobeerd lekker te douchen, voor zo ver dat kan met een douche die bestaat uit een grote ton water en een klein emmertje waarmee je het water over jezelf heen moet gooien... En hebben we ons klaargemaakt voor de boot tocht terug de volgende dag.

De boottocht terug was een stuk korter en weer gingen weer terug naar El Nido want via daar konden we dan weer naar Puerto princesa waar we weer het vliegtuig naar singapore zouden nemen. We hadden nog één dag de volgende dag voor we weer terug moesten naar Puerto princesa.

Op die dag hebben we eigenlijk zelf weer een beetje onze tour gedaan. We zijn met een jonge jongen en zijn tricycle langs een waterval en een mooi strand geweest. Daarna terug naar het hostel, nog één avondje heeerlijk gegeten en de volgende dag terug naar Puerto princesa, wat ongeveer 5 uur met een busje was. Die avond in Puerto princesa hebben iris en ik nog lekker gegeten en de volgende dag ging zij weer terug naar Singapore.

Om 10 uur had ik iris afgezet op het vliegveld en had ik nog 2 dagen om zelf te reizen. Ook ik vloog terug vanuit deze stad dus ik was niet van plan nog heel ver te gaan, maar toch. Ineens ben je in je eentje aan de andere kant van de wereld in een stad waar je niemand kent en waar de levensstandaard nogal anders is. Het was spannend, maar het leukste wat ik ooit gedaan heb. Ik ben er zelf op uit gegaan om nog een eiland tour voor de volgende dag te boeken en heb een lokale tricycle driver ontmoet die mij in 3 uur tijd op de kade zijn hele levensverhaal vertelde. Het was een redelijk gewone jongen, 24 jaar, geen school afgemaakt en verdiende nu zijn geld met mensen rondrijden in de tricycle die hij huurde van zijn broer. Zijn engels was erg goed en we hebben het over van alles gehad. Wat me vooral opviel was dat hij wel wist dat hij het misschien niet zo goed had, sommige nachten had hij geen dak boven zijn hoofd, maar hij was zo dankbaar voor het feit dat hij 10 tenen en 10 vingers was, gezond, en in vrijheid kon leven. Daar kunnen wij Europeanen echt wat van leren.

De volgende dag heb ik nog een eiland tour gedaan waar ik 2 filipijnse meisjes van mijn leeftijd uit Manilla had ontmoet, waarmee ik ook veel heb gepraat over dingen die ik van die jongen de dag ervoor had gehoord. Hoe het leven van de Filipijnen nou echt is... en ik vond dat onwijs interessant. We hadden geweldig weer deze dag en ik heb nog lekker wat bij gekleurd.

Ja Palawan was een hele ervaring, in el nido hebben we gesnorkeld op de mooiste plek die ik ooit heb gezien en dit land heeft zo veel mooie natuur en aardig mensen echt een aanrader om ooit heen te gaan.